banner-goed-eten

Eet goed

Sectie: Leef uw leven

Gezond eten is belangrijk voor iedereen maar nog meer voor mensen met uitgezaaid melanoom. Van slechte voeding gaat u zich moe voelen. Vermoeidheid zorgt er weer voor dat het bereiden van eten, of het eten zelf, meer moeite kost. Het is heel makkelijk om terecht te komen in een neerwaartse spiraal, maar u voelt zich lichamelijk en mentaal beter als u maaltijden eet met veel voedingswaarde.

U merkt misschien dat uw eetlust is afgenomen, dat het eten niet hetzelfde smaakt of dat u moeite heeft met slikken. Als u het moeilijk vindt, of als u niet zeker weet of u de juiste voeding binnenkrijgt, praat daar dan over met uw behandelteam. Ze kunnen u meer advies geven of een afspraak voor u maken bij een gespecialiseerde diëtist.

Top tien voor goed eten

Denk klein. Als u het lastig vindt om drie grotere maaltijden te eten, probeer dan 5 of 6 kleinere maaltijden door de dag heen te nemen. Probeer ten minste één of twee van de maaltijden samen met uw vrienden of familie te eten. Zorg dat u steeds gezonde tussendoortjes (wortel, stukjes paprika en vers of gedroogd fruit) bij de hand heeft voor wanneer u trek krijgt. Eet grotere maaltijden wanneer u trek heeft.

Drink veel. Drink de hele dag door. Dat zorgt ervoor dat u niet uitdroogt en het voorkomt verstopping. Kies dranken met calorieën en andere voedingsstoffen. Daarbij valt te denken aan sap, soep, melk en sojadrankjes met eiwitten. Probeer niet te drinken bij het eten; vocht zorgt ervoor dat u sneller vol zit. Als u vocht hebt verloren door overgeven of diarree, vul het tekort dan weer aan met een drankje dat elektrolyten bevat, zoals sportdrankjes. De medewerkers van uw behandelteam of apotheek kunnen u meer vertellen over deze elektrolytendrankjes.

Zorg voor energie. Eet veel eiwitten en calorieën. Rood vlees, gevogelte, vis, noten, eieren en peulvruchten (bonen en linzen) zijn goede eiwitbronnen. Avocado’s, noten, bonen, zaden en gekookte granen bevatten veel energie en voedingsstoffen. Praat met een diëtist als u zich zorgen maakt over gewichtstoename.

Wees groen. Het is het beste als groenten en fruit bij elke maaltijd de helft van uw bord in beslag nemen. Als u dit te moeilijk vindt, kunt u het proberen met sapjes. Als u sap en smoothies koopt, let er dan op dat ze 100% fruit en groenten bevatten en gepasteuriseerd zijn omdat u vatbaarder bent voor infecties.

Minder suiker en vet. Beperk uw inname van voeding met veel suiker en vet. Vermijd vettig voedsel als u misselijk bent.

Houd het simpel. Vermijd sterke smaken en geuren. Eet uw eten zo onbewerkt mogelijk, bijvoorbeeld rijst, pasta, kip, kalkoen, bananen, appels en eieren zonder al te veel liflafjes. Daarmee kunt u diarree en misselijkheid helpen voorkomen.

Eet met uw ogen. Kookboeken en internet staan vol ideeën en tips om voedsel op een aantrekkelijke manier te presenteren. Probeer te garneren met peterselie, schijfjes citroen of limoen, kersen of plakjes tomaat

Beweeg. Beweeg een beetje voordat u gaat eten om uw eetlust te vergroten.

Zoek hulp. Praat met uw behandelteam over vitaminen- en mineralensupplementen. Neem nooit meer dan de aanbevolen dosering. Een diëtist weet misschien shakes of speciaal bereide en aanvullende voedingsmiddelen als u bijvoorbeeld gewicht en spierweefsel verliest of problemen heeft met slikken.

U verlaat de website

U staat op het punt Melanoominfo.nl te verlaten. Vanaf dit moment is Roche niet meer verantwoordelijk voor de geleverde content.