Image

Lichaamsbeweging & slaap

Sectie: Leef uw leven

Uw uitgezaaide melanoom groeit verder en het kan zijn dat u zich daardoor steeds minder actief gaat voelen. Maar door actief te blijven, blijft uw stemming beter, krijgt u meer eetlust en gaat u vermoeidheid, pijn, verstopping en zwakke spieren tegen.

U hoeft niet naar de sportschool te gaan om actief te blijven; lichaamsbeweging kan ook simpelweg een wandelingetje met een familielid of vriend zijn. Als u moeite heeft met lichaamsbeweging of bewegen in het algemeen, vraag uw behandelteam dan om u door te verwijzen naar een ergotherapeut, fysiotherapeut of maatschappelijk werker. Het is belangrijk dat u advies van een specialist krijgt; zelfs zoiets simpels als een wandelstok moet worden aangemeten passend bij uw lengte en gewicht.

Goede nachtrust

Veel mensen met gevorderde kanker slapen slecht. Soms wordt de slaap verstoord door angstgevoelens en gepieker, dan weer door veranderingen in uw lichaam die door het melanoom worden veroorzaakt.

Als u door de vermoeidheid overdag in slaap valt, wordt het moeilijker om ’s nachts de slaap te vatten. Probeer de slaaptips hieronder eens uit, maar praat ook met uw behandelteam als u problemen blijft houden.

Tips voor een goede nachtrust
Voer geen lastige gesprekken voor het slapen gaan. Als we emotioneel zijn, kunnen we niet goed slapen.

Ga niet liggen piekeren over dingen die u bent vergeten te doen. Sta op, schrijf het op (leg desnoods een notitieblokje naast uw bed) en probeer er niet meer aan te denken tot de volgende morgen.

Ga elke avond rond dezelfde tijd naar bed en zet uw wekker op hetzelfde tijdstip om een regelmatig slaappatroon te krijgen.

Rust wanneer u daar behoefte aan heeft, maar probeer overdag niet in slaap te vallen.

Vermijd opwekkende middelen, zoals cafeïne en nicotine, enkele uren voor het naar bed gaan. Drink in plaats daarvan warme melk of een zuiveldrankje. Drink niet te veel voor het naar bed gaan, want dan moet u ’s nachts naar de wc.

Vermijd alcohol. Naarmate het alcoholgehalte in uw bloed afneemt, gaat u onrustiger en lichter slapen en wordt u waarschijnlijk vaak wakker.

Eet geen zware of gekruide dingen voordat u naar bed gaat.

Regelmatig bewegen is bevorderlijk voor een goede nachtrust. Maar doe dat niet vlak voor het naar bed gaan, want dan wordt u er juist klaarwakker van. Plan uw lichaamsbeweging zo in dat er nog tijd is om even niets te doen voordat u naar bed gaat.

Gebruik uw bed alleen voor slapen en vrijen. Werk niet in bed en kijk ook geen televisie in bed.

Zorg voor een comfortabel matras en genoeg beddengoed. Let erop dat de kamer niet te warm of te koud is en ook niet te licht

Als u niet kunt slapen, sta dan op en ga even televisie kijken of lezen tot u moe wordt. Wind u niet op als u niet kunt slapen. Daar wordt u alleen maar nog wakkerder van.

U verlaat de website

U staat op het punt Melanoominfo.nl te verlaten. Vanaf dit moment is Roche niet meer verantwoordelijk voor de geleverde content.